Anasayfa / Hastalıklar ve Tedavileri / Varis Hastalarının Dikkat Etmesi Gereken Hususlar

Varis Hastalarının Dikkat Etmesi Gereken Hususlar

Varis hastalığının oluşmasında ve tedavinin seyrinde günlük hayatımızda önemsiz gibi gördüğümüz ancak dikkat etmemiz gereken bir çok faktör söz konusudur. Bu sebeple hastalığın ilerlemesine veya oluşmasına önlem almak için dikkat etmemiz gereken bazı konular vardır. Bunları sırayla ele almak gerekirse;

Varis Hastalığını Önlemek İçin Dikkat Edilmesi Gerekenler

Bu önlemler sadece hastalığın ilerlememesi için değil aynı zamanda hastalığın yaşattığı şikayetleri azaltmak veya hiç varisleriniz yoksa bile oluşmaması için oldukça önem teşkil etmektedir.

Bol Hareket

İnsan vücuduna her hareket yararlıdır. Hareketli bir yaşam tarzı sürmek yalnızca varis için değil genel sağlığımız için oldukça yararlıdır. Varisleriniz söz konusuysa veya engel olmak istiyorsanız yürüme, yüzme ve bisiklet gibi sürekliliği olan hareketler yapmalısınız. Futbol ve basketbol gibi aniden durmanızı yada sıçramanızı gerektiren spor dalları varis yönünden çok fazla tavsiye edilmemektedir.

Sabit Durmaktan Kaçının

Oturan birinin arada bir ayağa kalkması ve dolaşması gerekir. Günde bir çok kez bacakları yüksekte tutmak yararlıdır. Özellikle akşam saatlerinde evinizde istirahat ettiğiniz sırada bacaklarınızı yukarıda tutarak dinlenebilirsiniz. Çalıştığınız esnada ayakta dururken veya otururken ayaklarınızla A harfi yapacak gibi topukları uzaklaştırıp, baş parmakları birleştirin. Topukları birleştirip parmakları uzaklaştırarak V harfi yapın. Topuklarınız yerde kalsın, ayaklarınızın ön kısmını yukarı kaldırın. Sonra ayaklarınızın önü yerle temastayken topuklarınızı yukarı kaldırın. Hareketlerin hepsini 10’ar kez tekrarlayın.

Soğuk Su Varisli Bacaklara İyi Gelir

Cilde uygulanan soğuk su ile venler büzülür ve kan daha çabuk kalbe akar. Bu amaçla banyo küvetini üçte birine kadar soğuk su ile doldurun (14-16 derece). Bu su içinde on dakika dolaşın. Her adımda ayağınızı tamamen sudan çıkartıp sonra tekrar sokun. Diğer bir yöntem de sabah ve akşam bacaklara ayaklardan başlayıp yukarı doğru soğuk su duşu uygulamaktır.

Bol giysileri tercih edin.

Sıkı kemerler kan akımını zorlaştırır. Külotlu çorapların da bel kısmını sıkmaması gerekir.

5CM’den Yüksek Topuklu Ayakkabı Tercih Etmeyin

Topuklar ne kadar yüksekse bacak kaslarının pompalama işlevi o kadar zayıftır. Giydiğiniz ayakkabıyı her gün değiştirin. Değişik yükseklikteki topuklar kan pompasına uyarıcı etki yapar.

Doğru Beslenin

Doğru beslenme vücuda gerekli yapı maddelerini sağlar. Bağ dokusunun dayanıklılık ve esnekliğini sağlayan kollajen ve elastin liflerinin azalması bir çok organda yetmezliğe yol açar. Bağ dokusu zayıflığı varis oluşumuna neden olur. Doğru beslenme bağ dokusunu güçlendirir ve aşırı kiloyu önler. Günde en azından iki litre sıvı tüketilmelidir.

Venlere Dışarıdan Mekanik Destek

Dıştan destek görevi yapan külotlu çorapların iyi kaliteli olanları hafif varislerde yarar sağlar. Aşırı varis şikayetlerin de ise sıkıca kavrayan özel varis çorapları faydalıdır.

Sigara ve Alkol İçilmemelidir

Sigara ve oluşturduğu serbest radikaller damar duvarına zarar vererek damar hastalıklarının oluşmasını çabuklaştırır.

Bitkisel Maddeler

Bitkisel kaynaklı venleri sıkılaştıran maddelerin (at kestanesi, gotu kola, rutin, diosmin) pomat ve hapları yararlı olabilir.

Hormonlar

Kadınlık hormonu östrojen, damarlarda genişlemeye yol açar. Bu nedenle kadınlarda varis erkeklerden daha sık görülür. Progesteron östrojenin yol açtığı damar genişlemesini önler. Oluşmuş olanları geçirmez, ancak ilerlemesini durdurur. Progesteron jel şeklinde kullanılabilir.